Grafikai tervezés – Ötletek keresése, mérlegelése

Napjainkban meghatározó szerep jut egy cég életben a külső megjelenésnek, logónak, reklámoknak, mert képes közvetíteni az adott projekten, árun, ajánlaton kívül magának a cégnek az arculatát, tevékenységét, céljait, és vásárlásra ösztönöznek.

A legtöbbször olyan apróságokkal érik el ezt a hatást, mint a jól megválasztott és kombinált színek, az egyszerű megtervezett logó, vagy a szépen kivitelezett honlap, jól eltalált reklám.

Gondoljunk csak bele, hogy ha interneten vásárolunk szívesebben választunk olyan céget, aminek szép, átlátható és könnyen kezelhető a honlapja egy olyan helyett, ami szedett-vetett elemeket tartalmaz! Ezért költenek a cégek ezekre a grafikai elemekre olyan sokat.

Miként érdemes megtervezni egy grafikát? Hogyan lehet a legjobban kivitelezni az ötletünket? Hogyan kell leadni egy anyagot?

Ezekre és sok más kérdésre keressük ebben a cikksorozatban a választ.

 

Ötletek gyűjtése, mérlegelése:

 

Egy jól megtervezett grafika nagyon sokat számít akár a cég arculati eleméről, akár termék címkéről van szó. A legjobb grafikák nem a színek számával, vagy a túlzsúfolt, túlhalmozott grafikai elemekkel érik el ezt a hatást, hanem az egyszerű, letisztult, jól harmonizáló elemekkel, szövegekkel.  Vegyük például a nagy cégek logóit, amit mindig gondosan megterveznek, nincs felesleges vonal, ciráda, vagy túl sok szín, ezek is általában direkt színek, amiket bárhol a világon kérhetnek a színskálák alapján megközelítőleg azt a színt fogják kapni, amit kértek (azért megközelítőleg, mert az árnyalat minimálisan változhat attól függően, hogy milyen anyagra kérik, papírra, vagy szövetre, stb.). A kevesebb több elvét érdemes ilyen esetekben alkalmazni, mert az egyszerűbb logókat könnyebben beazonosítják a vevők is. Költség szempontjából sem mindegy, hogy mennyire színes az adott anyag, amit nyomtatásban szeretnének látni, minél több a szín annál drágább a megvalósítás.

Ha a grafikán nem csak a logónak, hanem termékleírásnak is kell szerepelnie, érdemes olyan könnyet átlátható, olvasható megoldásban gondolkodni, ahol szép, egyszerű betűtípust alkalmaznak. Figyeljük meg, hogy a nagy cégek milyen betűtípusokat használnak, talpas, vagy talp nélkülit, egyszerű, vagy díszes betűt, ez segíthet, támpontot adhat egy arculat kialakításnál. Bővebben a következő cikkben írunk erről, ami magáról a kivitelezésről fog szólni.

Gondoljuk át, hogy az adott grafika milyen termékre fog kerülni, milyen körülmények között fogják tárolni, milyen hatásoknak lesz kitéve, milyen alapanyagokat kell kérni és használni, amire a grafika kerül. Pl. nem mindegy, hogy egy grafikát papír címkére nyomtatnak, vagy műanyagra, a papír ugyanis hajlamos magába szívni a festéket (persze függ a papír minőségétől, porózusságától), mint a műanyag, amin általábban szebben mutatnak emiatt a színek. Hogy pontosan megtudjuk milyen anyagra van szükségünk egyeztethetünk a nyomdával is, ahol biztosan tudnak ajánlani olyan papírt, vagy műanyagot, ami megfelel a követelményeknek. Hozzánk is fordultak már speciális kérésekkel, pl. az egyik kedves vevőnk sörös címkét szeretett volna a kézműves termékére, de olyan címkét, amin nem mosódik el a festés a hideg és a pára hatására és a címke sem kezd el „púposodni” az üvegen és ezen kívül lemoshatót szeretett volna. Több féle papír alapú címkével kísérleteztünk, ami sajnos nem volt tökéletes, míg egy műanyag alapanyagban megtalálták az igazit, arról nem is beszélve, hogy a 3 direkt színből álló grafika nagyon szépen mutatott rajta.

 

Folytatása következik, melyben már a tervezésről lesz szó.