Grafikai szerkesztési tippek, ötletek.

A legnehezebb része a grafikai tervezésnek, mert az ötleteket, az álmokat formába kell önteni és vannak olyan elképzelések, amiket nem lehet kivitelezni, vagy ha mégis olyan költsége van, hogy le kell mondani róla.

Egy-két tippel tudjuk segíteni ezt a folyamatot:

Méret:

Az elsődleges fontosságú adat, amit meg kell határozni. A méretet a termék csomagolása, felhasználási területe határozza meg. Ez adott és a legtöbb esetben nem is igen lehet eltérni tőle. Azonban fontos figyelembe venni azt is, hogy a grafika bonyolultságát is meghatározza a méret. Nem lehet túl részletgazdag grafikát tervezni egy alapvetően kicsi címkére, hiába az egyre jobb nyomtatási technológia. Zsúfolt hatást kelthet, nem lesz figyelemfelhívő a termék címkéje. Úgy kell számolni a méretet, hogy legyen rajta kifutó, azaz ahol a szín „túlnyúlik” a vágási jeleken, így ha stancolják, azaz vágják a címkét nem lesz fehér csík a szélén, ahol vágták, ha esetlegesen pici elcsúszás van. A kifutó mérete minden nyomdánál más és más, de általában 3-4 mm-es szokott lenni.

00900

Színek:

Fontos, hogy milyen jellegű nyomtatást szeretnénk, mert az határozza meg a színeket is. Ha megfelel a raszteres, festékpöttyös nyomtatás – a négy alapszín: a cián, magenta, sárga és fekete – amivel kikeverik az összes színt, akkor a színpaletta széles spektrumából válogathatunk. Ha azonban direkt színeket alkalmaznánk akkor a pantone színek, azaz a direkt színek közül kell kiválasztani a megfelelőt. Ez fajta megoldás szebb lesz a készterméken, mint a raszteres nyomtatás, de bizonyos esetekben nem lehet alkalmazni. Ilyen például, ha fénykép van a grafikán (pl. egy gyümölcs képe). Erről bővebben esik majd szó majd a következő cikkben, ami a kivitelezéssel fog foglalkozni. A másik fontos, és gyakran előkerülő grafikai megoldás a színátmenet. Előszeretettel alkalmazzák a grafikusok manapság. Azonban nem árt figyelni arra, hogy a kis méretű címkén megjelenő átmenet szinte észrevehetetlen lesz, nem fog érvényesülni. Nem feltétlen a legszebb és legelegánsabb megoldás, és ha megnézzük az igazán nagy cégek nem is alkalmazzák egyik grafikájukban sem. Gyakorlatilag ami a képernyőn egy folyamatos szép átmenet egyik színből a másikba a nyomtatásban ezt kis pöttyökkel érik el, aminek a sűrűsége folyamatosan csökken.

színterápia 3

Betűtípusok:

Érdemes elszakadni a számítógépen található alap típusoktól és keresgélni az interneten egy ingyenesen használható és szép betűtípus után. Meglepően sok fajta típusból lehet válogatni. Lehet akár többet is kombinálni, csupán arra kell figyelni, hogy olyan betűtípusokat válogassuk össze, amik fajtájukban eltérnek egymástól. Pl. talpas betűt lehet kombinálni egy talp nélküli betűvel, vagy valamilyen díszes betűvel, a lényeg az, hogy a különbség szembetűnő legyen. Másként zavaró és fárasztó a szemnek. Ami nagyon lényeges, hogy ha leadjuk a grafikát a betűtípust vagy alakítsuk görbévé, azaz „képpé”, így ha a nyomda megnyitja a grafikát neki is azzal a betűtípussal jelenik meg a grafika, ahogyan elképzelték. A másik megoldás a betűtípus csatolása a grafika mellé. Figyelni kell a betűméretre is, hiszen fontos adatokat nem lehet olyan apró betűkkel megjeleníteni, ami olvashatatlan.

xavier-casalta-typography5-640x480

Szöveg elhelyezése:

Ha sok a szöveges információ, (pl. termékleírásnál) legyenek könnyen elkülöníthetőek a különböző adattartalmak (pl. az összetevők leírása ne mosódjon össze a tömeggel, vagy más adattal, ami nem szervesen hozzá tartozik) és a lényeges tartalmakat egyből lehessen látni, ne kellejen keresgélni a szövegben. Ezt kiemeléssel vagy akár sortöréssel is ellehet érni. Nem kell feltétlenül középre rendezni a szövegeket, bátran lehet próbálkozni a különböző oldalakkal is, csak tartsuk szem előtt a harmóniát. Ha termékleírásról van szó be kell tartani a törvényi szabályozásokat is, pl. jelölni és kiemelni az allergén tartalmakat, stb. Amennyiben ez kimarad súlyos bírságra számíthatunk.

 

Vonalkód elhelyezése a grafikán:

Amennyiben rendelkezünk a szükséges 12 számmal (kattintson ide, ha vonalkód regisztrációra van szüksége), akkor könnyedén lehet akár online is generálni a vonalkódot.

Ha online vonalkód generálóról van szó, mi ezt szoktuk ajánlani.:

https://www.terryburton.co.uk/barcodewriter/generator/

A “barcode” fül legördítésével tudja kiválasztani a kívánt kód típust (termékkód esetében az EAN 13-at, belső használatos kódok esetében a code-39-et, vagy code-128-at). Az alatta lévő “contents” mezőbe kell beírni a kódolni kívánt tartalmat, majd rányomni az alul található “make barcode” gombra. A generált vonalkódot több formátumban is le lehet menteni, többek között eps-ként (adobe grafikai programokhoz jó), png-kén és jpegként.A grafikában a vonalkód nagysága (magassága és esetleg a szélessége is) méretezhető.

Nagyon keskeny, apró vonalkódot azonban ne rakjunk rá a címkére, mert nem lehet majd leolvasni. Inkább tervezzük át a grafikát, hogy egy nagyobb, biztonságosabban olvasható kód ráférjen! Figyelni kell arra is, hogy ha hengeres dobozra vagy tubusra kerül a címke akkor a vonakódot úgy kell elhelyezni, hogy ne “görbüljön”, azaz lehetőleg függőlegesen. Ha ugyanis görbül a vonalkód az olvasó képtelen lesz beolvasni az adatait. Az sem mindegy, hogy milyen háttérre kerül fel a vonalkód, ugyanis az olvasó nem a fekete vonalakat olvassa be, hanem a fehér vonalakról visszaverődő fényt. Így ha nagyon sötét, vagy esetleg átlátszó a címke, akkor a vonalkódot egy fehér vagy más nagyon világos színű négyzetben kell elhelyezni. Értelemszerűen a fekete vonalakat sem lehet nagyon világos színnel helyettesíteni. Többet is megtudhat a vonalkód olvasókról és az olvasási eljárásról ha erre a linkre kattint.

adbusters_barcode

Formátum és vágójelek:

A leadási formátum nyomdánként változhat, azonban az a tapasztalat, hogy vektorgrafikus fájlt (legtöbbször pdf-et) kérnek sok helyen. A vektorgrafikának az az előnye, hogy mivel vektorokból áll és nem képként jelenik meg a grafika így bármekkorára nagyítható anélkül, hogy az élessége torzulna. Így szép éles körvonalakat tudnak nyomtatni. A nyomdai jeleket is egyénenként kezelik a nyomdák, mert egyes helyeken elég a vágójel, de máshol kérik a színpalettát, vagy más vágási jeleket is. Érdemes erről tájékozódni leadás előtt, mert sok helyen számolnak fel külön díjat a szerkesztésért.

 

A harmadik részben magáról a kivitelezésről, a különböző nyomdai eljárásokról lesz szó.